Johanna’s eigen patroon voor de bernadette-vest

Je leest het goed, ik heb mijn eigen patroon voor de bernadette-vest uitgeschreven want ik ben net aan een nieuw bernadetteke begonnen!

De inspiratie voor een nieuwe vest kwam van By Eva Maria, die een prachtige lichtroze versie gebreid had. Dat, in combinatie met een prachtig stuk double gauze van Nani Iro waar ik een kleedje mee wil maken (waarover later ongetwijfeld meer!), deed me denken aan een (heel) lichtroze versie. Ik gebruikte vorige keer 1 bol Mountainย  en 3 bollen Adriafil Kid Mohair van bij Veritas en breide met 1 draad van elk. Je zou ook 2 of meer draden Adriafil kunnen nemen voor een iets sterker kleureffect en een nog warmere trui (maar dat hoeft niet voor mij want dan zou ik hem bijna nooit aandoen wegens te warm). Deze keer koos ik de kleur lavender voor de Mountain (bijna onzichtbaar paars, maar wit kan je het ook niet noemen) en lichtroze voor de Adriafil. Samen een heel delicaat lichtroze!

bernadette-2-wol Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest

Hier lees je over mijn vorige bernadette. Die maakte ik op basis van een gratis patroon van de Breiboerderij, op zich een goed patroon (een bernadetteke is nu eenmaal een heel eenvoudig breiwerk). Toch heb ik een aantal veranderingen aangebracht: lange mouwen in plaats van driekwart, en gevormde armsgaten en mouwkoppen in plaats van rechte stukken. Ik gebruik ook naalden maat 8 en 9 omdat ik geen dikkere heb en ik vind het resultaat ook goed. Nu, het aangepaste patroon! Losjes gebaseerd op dat van de Breiboerderij en ook dit, van Mercerie Govaerts. Net zoals deze beide patronen is het mijne ook ‘one size fits almost everyone’. Steken erbij of eraf kan natuurlijk altijd. Inclusief links naar Youtube, want aangezien dit een echt makkelijk patroon is, is het ook heel geschikt voor beginners. En leren breien met YouTube gaat heel goed. Gewoon op de pauze-knop duwen ๐Ÿ˜‰

Rugpand

Zet 56 steken op (klik voor een YouTube-filmpje) met naald 8, brei 4 rijen boordsteek (1 rechts, 1 averechts). Ga verder met naald 9 en brei tricot (1 rij rechts, 1 rij averechts). In de 1e rij rechts maak je 8 steken bij door om de 7 steken in de voorste en achterste draad van een steek te breien (klik voor een YouTube-filmpje). 64 steken.

Brei 35 cm (of langer voor een langere gilet) en begin dan te minderen voor de armsgaten: brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde, doe het omgekeerde aan de linkerzijde. Brei 2 steken samen, brei 1 steek rechts, en dit op 2 rijen langs de goede kant. 60 steken.

Brei tot je rugpand 55 cm (of de gewenste lengte) is en kant dan 10 steken af (klik voor een YouTube-fimpje) langs links en rechts. Op de terugkerende rij (op de verkeerde kant) kant je weer 10 steken af aan weerszijden. Op de goede kant zet je de laatste 20 steken af.

Voorpand (brei 2 x, gespiegeld)

Zet 28 steken op met naald 8, brei 4 rijen boordsteek (1 rechts, 1 averechts). Ga verder met naald 9 en brei tricot (1 rij rechts, 1 rij averechts). In de 1e rij rechts maak je 4 steken bij door om de 7 steken in de voorste en achterste draad van een steek te breien. 32 steken.

Brei 35 cm (of de gewenste lengte) en begin dan te minderen voor het armsgat. Brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde, en dit op 2 rijen langs de goede kant. Tegelijk brei je om de twee rijen 2 steken samen aan de andere zijde, en minder zo 10 steken, om zo de vorm van het voorpand te creรซren. 20 steken.

Wanneer het voorpand 55 cm (of de gewenste lengte) hoog is, kant je 10 steken af langs rechts voor het rechtervoorpand. Op de terugkerende rij (op de verkeerde kant) kant je de resterende 10 steken af.

Mouwen (brei 2 x)

Zet 28 steken op met naald 8, brei 4 rijen boordsteek (1 rechts, 1 averechts). Ga verder met naald 9 en brei tricot (1 rij rechts, 1 rij averechts). In de 1e rij rechts maak je 4 steken bij door om de 7 steken in de voorste en achterste draad van een steek te breien. 32 steken.

Brei 45 cm (of zoveel als jij wil) en begin dan aan de mouwkoppen. Brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde. Doe het omgekeerde aan de linkerzijde: brei 2 steken samen, brei 1 steek rechts. Doe dit in totaal dit 5 x om de 2 rijen. 22 steken.

Kant aan weerszijden 7 steken af. Op de terugkerende rij (op de verkeerde kant) kant je de resterende 8 steken af.

Afwerking

Zet je bernadetteย in elkaar. Benieuwd naar het eindresultaat? Klik hier voor enkele fotootjes!

En, wat vinden jullie ervan? Mijn eerste (hoogstwaarschijnlijk ook enige) breipatroon, zeg! Laten jullie het me weten of jullie mijn patroontje en tips leuk vinden? Is het duidelijk genoeg beschreven? En als jullie zelf aan de slag gaan, ben ik heel nieuwsgierig naar het resultaat! Deel gerust jullie eigen blog met jullie bernadette, of post een fotootje op mijn facebookpagina. Ik vind het super om te zien hoe jullie bernadettes eruitzien!

Ik ben nu aan het rugpand bezig. Maar de vorige bernadette werkte ik op een drietal weken rustig breien af, dus ik denk dat dat nu ook wel moet lukken ๐Ÿ™‚

bernadette-2-begin Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest

Lees hier hoe je een patroon leert aanpassen naar je eigen wol en naalden! De stekenverhouding aanpassen om de maat te veranderen, of om andere wol te kunnen gebruiken, is namelijk een veel terugkerende vraag.

 

Save

Save

Delen:

81 Comments on Johanna’s eigen patroon voor de bernadette-vest

    • johannaowlette
      12 maart 2016 at 17:35 (8 jaar ago)

      Dankjewel! Het breit ook heerlijk snel ๐Ÿ™‚

      Beantwoorden
    • Annick
      30 januari 2017 at 15:55 (7 jaar ago)

      Een echte Bernadettevest is in patentsteek gebreid en niet in tricot.

      Beantwoorden
      • johannaowlette
        30 januari 2017 at 16:33 (7 jaar ago)

        dankjewel voor de tip. mijn patroon is enkel gebaseerd op de bernadette, de look is gelijkaardig. de patentsteek, ik kende deze naam niet, is blijkbaar dezelfde als de brioche (in het Engels). een vrij gecompliceerde steek voor een beginner die veel trager vooruitgaat… Dus dat maakte de vest meteen een stuk intimiderender voor beginners. Als jij een patroon hebt voor de bernadette in brioche, deel dat gerust. dat is dan voor de gevorderden ๐Ÿ™‚ http://twoowlettes.be/2016/01/06/brioche-breien/ & https://www.instagram.com/p/BK3mzGHhvbF/?taken-by=jo_x_two_owlettes

        ik heb trouwens eens een fotoreportage opgezocht over Bernadette de Geyter, en op de foto’s zie ik geen brioche… maar gewoon de achterkant van tricot. http://www.elle.be/nl/52517-elle-bezoekt-achter-de-schermen-bij-bernadette.html

        Beantwoorden
        • Hilde turf
          7 januari 2020 at 12:27 (4 jaar ago)

          Ik heb nog nooit een bernadettevest gezien in patentsteek. Zelf brei ik ze in jerseysteek.

          Beantwoorden
        • Name*
          30 september 2022 at 13:27 (1 jaar ago)

          Kloppen de steken voor de mouw, lijkt mij zo smal nu ik aan het breien ben

          Beantwoorden
          • johannaowlette
            19 november 2022 at 20:05 (1 jaar ago)

            Jawel hoor, ik breide er al een stuk of 5 en dit is juist. Als je de mouw dubbellegt zal je zien hoe ze in de trui moet gezet worden.

  1. Marie-Jeanne
    18 mei 2016 at 16:28 (8 jaar ago)

    Hallo is dat dan meerderen en minderen zowel in de rechtse en averechtse kant. Ben wel echt een leek, maar ga het toch proberen. Mvg

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      18 mei 2016 at 18:47 (8 jaar ago)

      Dag Marie-Jeanne, als er staat: langs links en rechts: dan bedoel ik aan de goede kant van je werk, dus als je rechts breit. Maar dan wel aan het begin en het einde van je rij.
      Soms moet je aan de averechtse kant ook minderen, dan zeg ik: op de terugkerende rij.

      Hopelijk helpt dit ๐Ÿ™‚ veel succes!!

      Beantwoorden
      • Petra
        28 mei 2016 at 09:10 (8 jaar ago)

        hallo, ik denk dat er ergens een foutje is geglipt in de minderingen en het afkanten van de mouwen? ofwel ben ik nog niet goed wakker ?
        5×2 st minderen is 10 dus 22 st over. maar dan 2x 6 st afkanten en resterende 6 is 18 st…
        voor absolute beginners (ben ik niet) moet het echt exact kloppen of ze zijn het noorden kwijt.
        groetjes

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          28 mei 2016 at 18:06 (8 jaar ago)

          o ja, je hebt gelijk ๐Ÿ™‚ ik pas het aan. 2 x 7 en dan 8!

          Beantwoorden
  2. Eva
    4 september 2016 at 13:17 (8 jaar ago)

    Hallo! Ik heb een vraagje, waarom mag je niet alle steken op รฉรฉn rij afkanten aan het einde van de rug- en voorpanden? Dat lijkt me mooier, of is er een goeie reden voor? Ben zelf een rookie hoor in breien, ik vroeg het me gewoon af. ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      5 september 2016 at 08:19 (8 jaar ago)

      Hallo Eva,

      Omdat je dan de lijn van de schouders volgt, anders is het nogal recht en hoekig vind ik. Maar je kan het zeker op 1 lijn afzetten als je wil ๐Ÿ™‚

      Beantwoorden
  3. dorinda
    30 september 2016 at 20:25 (7 jaar ago)

    Dorinda
    hoi heb een vraagje kan ik die vest breien met naald 5 en 6 inplaats met 7 en 8 want ik heb wol met een bolletje in en heb hem dubbel gebreid maar is veel te breed geworden

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      30 september 2016 at 21:50 (7 jaar ago)

      Dat gaat best hoor. Je kan dan een proeflapje breien en zo berekenen hoeveel steken je moet opzetten. Hier vind je wat uitleg: http://www.garnstudio.com/video.php?id=108&lang=nl

      Ik zal er binnen enkele weken nog eens een blogpostje aan wijden ๐Ÿ™‚

      Beantwoorden
  4. Vansimpsen Rita
    4 oktober 2016 at 13:47 (7 jaar ago)

    is 32 steken niet te weing voor de mouwen , das niet echt los denk ik als ik de voorste stukken bekijk , is maar een vraagje hoor bedankt

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      4 oktober 2016 at 14:46 (7 jaar ago)

      met de wol en priemen die ik gebruik, samen met mijn losse breisel, is dat ruim voldoende, dat is echt oversized, zoals de bernadettekes zijn. Alles hangt af van je proeflapje denk ik. Als je erg vast breit, kan je grotere priemen nemen of effectief meer steken opzetten.

      Beantwoorden
        • Vansimpsen Rita
          4 oktober 2016 at 16:30 (7 jaar ago)

          om de hoeveel rijen meerder je steken bij de mouwen bij iedere rij??

          Beantwoorden
          • johannaowlette
            4 oktober 2016 at 18:55 (7 jaar ago)

            Meerderen gebeurt enkel in de eerste rechtse rij na de vier priemen boordsteek.

      • Ans
        16 september 2019 at 17:17 (5 jaar ago)

        Bedoel bij ,t rugpand dat je elke 2 de nld moet minderen?

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          19 september 2019 at 11:12 (5 jaar ago)

          ja, bij het voorpand ook he. zo vorm je de mouwopening.

          Beantwoorden
  5. Isabelle
    6 oktober 2016 at 20:17 (7 jaar ago)

    Bij afkanten rugpand staat er eerst 10 links, dan 10 rechts. Bedoel je met rechts dan de 10 laatste steken op je breinaald? Hoe doe je dat dan met die laatste steek en je draad? Je moet toch nog verder kunnen breien nadien of niet?
    Sorry, misschien een stomme vraag. Maar dit is voor mij helemaal nieuw! Tot hier toe lukt het supergoed, dankzij je goede uitleg en de links erbij. Bedankt
    Isabellr

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      6 oktober 2016 at 21:47 (7 jaar ago)

      Leuk om te horen dat het goed gaat! En ja, effectief de laatste 10 steken op de breinaald. Dan knip je de draad af, en dan heb je in t midden nog steken en dan brei je die eerst nog een keer en dan begin je die af te zetten, met de wol die je net hebt afgeknipt. Lukt prima ๐Ÿ™‚ succes en je mag het eindresultaat steeds op de facebookpagina van Two Owlettes zetten hoor!

      Beantwoorden
      • Isabelle
        6 oktober 2016 at 22:57 (7 jaar ago)

        Bedankt voor je snelle antwoord! Ik denk dat het gelukt is?
        Ziet er een beetje raar uit met al die draden en de laatste steek was telkens nogal een groot gat, maar misschien merk je daar achteraf weinig van? Hoop ik toch! Ik brei met de Julia wol, gebruik wel hele dikke priem 12, dus vrij losse steken, maar dat was ook mijn bedoeling?
        Als het ooooit af geraakt, post ik zeker hier een fotootje??

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          7 oktober 2016 at 08:48 (7 jaar ago)

          zeker doen ๐Ÿ™‚ van die afzetrij merk je daarna niets als je de trui in elkaar zet, hoor.

          Beantwoorden
  6. Karine
    18 oktober 2016 at 12:38 (7 jaar ago)

    Beste, kan je me het patroon bezorgen?

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      18 oktober 2016 at 15:39 (7 jaar ago)

      Dag Karine,

      Het patroon staat hierboven uitgeschreven ๐Ÿ™‚ het is geen telpatroon of uitgetekend patroon. Veel plezier ermee!

      Beantwoorden
  7. Kelly
    3 november 2016 at 21:08 (7 jaar ago)

    Hallo,
    Ik ben een absolute beginner wat breien betreft, maar dit lijkt me wel nog haalbaar ๐Ÿ™‚
    Nu had ik nog een vraagje: Wat is de lengte die jij gebruikt voor jouw breinaalden? 40 cm lijkt me zo kort of zie ik dit verkeerd? ๐Ÿ™‚
    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      3 november 2016 at 21:23 (7 jaar ago)

      Hallo Kelly,

      Fijn dat je het ziet zitten, t is echt haalbaar! Ik brei op rondbreinaalden, die zijn 80 cm lang. Maar ik ken veel mensen die ze op klassieke priemen breien, dat lukt zonder problemen! Veel succes!

      Beantwoorden
      • Kelly
        5 november 2016 at 10:27 (7 jaar ago)

        Bedankt! Nu had ik nog een vraagje.. Ik ben een echte beginner hรฉ ๐Ÿ™‚ ik ben eerst alles eens aan het uitproberen en aan het oefenen op kleinere stukjes.

        brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde, doe het omgekeerde aan de linkerzijde: brei 2 steken samen, brei 1 steek rechts, en dit op 2 rijen langs de goede kant. 60 steken.
        –> dat minderen op de rechterzijde en linkerzijde is hier toch op 1 rij telkens hรฉ? Of zit ik verkeerd?

        Brei tot je rugpand 55 cm (of de gewenste lengte) is en kant dan 10 steken af langs links en rechts. Op de terugkerende rij (op de verkeerde kant) kant je weer 10 steken af aan weerszijden. Op de goede kant zet je de laatste 20 steken af.
        –> dus 10 steken afkanten langs links en rechts is op 1 en dezelfde rij? Maar als ik dan op de terugkerende rij wil afkanten, heb ik nog een lusje vooraan staan waar ik op de goede kant mee geรซindigd was. Dat lusje zit zo ver af van de lusjes die ik nog moet afkanten? Wat moet ik hiermee?
        (Of ik heb alles verkeerd gedaan ๐Ÿ™‚ )
        Alvast heel erg bedankt!

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          5 november 2016 at 11:30 (7 jaar ago)

          Ik doe mijn best om te antwoorden ๐Ÿ˜‰
          Je eerste vraag: ja, dat is op 1 rij ๐Ÿ™‚
          Je tweede vraag: dat laatste lusje: je moet de draad afknippen en het einde door dat laatste lusje halen en zo kant je die laatste steek ook af. De middelste steken brei je eerst nog eens met een vers eindje wol en dan kant je ze ook af, en dan de laatste steek weer afkanten zoals die andere.

          Veel succes!

          Beantwoorden
          • Kelly
            5 november 2016 at 11:39 (7 jaar ago)

            Super, bedankt!

  8. Kelly
    11 november 2016 at 15:03 (7 jaar ago)

    Hoi, hier ben ik weer met een vraag (sorry ๐Ÿ™‚ )
    Ik wil nu gaan minderen bij het voorpand. Maar ik ben nog altijd een leek dus zou je het nog eens kunnen verduidelijken alsjeblieft? ?
    In rij 1 minder ik dus 1 steek aan de rechterkant. Moet ik aan de linkerkant ook iets doen?
    Dan kom ik in rij 2 (averechts) moet ik hier iets doen of niet?
    En dan zou ik in rij 3 weer 1 steek aan de rechterkant moeten minderen, toch?

    En nog een klein vraagje: ik had 32 steken en ik moet er 10 minderen, maar moet dit dan niet 12 zijn om er uiteindelijk 20 te hebben?

    Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het als beginner helemaal goed doen ๐Ÿ™‚

    Groetjes
    Kelly

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      11 november 2016 at 15:41 (7 jaar ago)

      Bij het voorpand moet je idd zowel de V-hals vormen als de mouwinzet.
      De mouwinzet moet je maar op 2 rijen minderen, beide als je rechts aan het breien bent. Maar voor de V-hals moet je meer minderen. De eerste keer doe je dat op de zelfde rij als waar je de eerste mindering deed voor de mouwinzet, maar dan aan de andere kant (dus voor voorpand 1 de linkerkant). Dan brei je averechts en doe je niets, op de rechtse rij minder je voor de mouwinzet maar voor de V-hals doe je niets op deze rij. Die mindering doe je op je averechtse rij, want voor de V-hals laat je er telkens twee rijen tussen. Is dat wat duidelijk? Je kan het voor jezelf uittekenen?
      En je moet 2 steken aan de mouwinzet minderen, en 10 voor de V-hals, dat is inderdaad 12.

      Beantwoorden
      • Kelly
        11 november 2016 at 16:15 (7 jaar ago)

        Heel erg bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben het inderdaad aan het uittekenen en dat helpt! Dus allerlaatste vraag: de mindering voor de V-hals is voor dit voorpand altijd aan het einde van de naald hรฉ?

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          11 november 2016 at 17:19 (7 jaar ago)

          Ik brei altijd 1 gewone steek helemaal op het begin of einde van de naald. Dus geen mindering als laatste of eerste van een naald. Veel succes nog, en ik ben benieuwd naar je trui hoor ๐Ÿ™‚ zet je hem op mijn Facebookpagina?

          Beantwoorden
          • Kelly
            11 november 2016 at 17:25 (7 jaar ago)

            Dankjewel, zal ik zeker doen als hij klaar is! ๐Ÿ™‚

  9. Isabelle
    14 november 2016 at 17:59 (7 jaar ago)

    Mijn eerste poging bleek veel te groot, dus begon ik opnieuw. Rugpand gestart met 44 ipv 56, na meerderen dus 52 ipv 64.

    Mijn voorpanden zijn dus 22 ipv 28, na meerderen 26 ipv 32. Nu weet ik eigenlijk niet hoeveel steken ik moet minderen aan de armsgaten. In elke rechtse priem 2 steken minderen, eentje bij het begin en eentje op het einde van die priem. Hoe vaak zou ik dit moeten herhalen? Hetzelfde als bij de originele versie?

    Bedankt voor je hulp!

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      15 november 2016 at 09:38 (7 jaar ago)

      Normaal moet je dat met de regel van drie berekenen zodat de verhouding hetzelfde blijft. maar hier is het verschil niet zo groot, dus komt het toch op hetzelfde neer.
      origineel patroon rugpand: van 64 naar 60 = delen door 1.07
      52/1.07 = 48.59 dus eigenlijk 3.5 steek minderen maar dat kan niet he, dus 4 steken minderen is ok.

      Beantwoorden
  10. Isabelle
    19 november 2016 at 18:37 (7 jaar ago)

    Hij is klaar! Hoera!
    Ik wil wel foto plaatsen, maar geen idee hoe dat gaat

    Beantwoorden
  11. veronique
    24 november 2016 at 10:11 (7 jaar ago)

    beste
    ik ben bezig aan een bernadette volgens jouw patroon en ook met een 8; voor mijn volgende had ik graag met een dikkere naald gebreid omdat ik vind dat de delen die ik breidde tamelijk zwaar uitvallen, ik brei niet vast maar ook niet super los
    ik wil dus een lichter model,
    ik breide nu met 2 bollen mountain, 2 draden samen
    ik zou graag eens met een Nld 10 of 12 breien
    kan ik dan jouw patroon houden qua steken?
    en indien niet wat moet ik dan wijzigen
    ik zou nu ook eens 1 bol mountain in combinatie met je andere wol
    hou kan ik een foto naar je mailen
    alvast dank
    veronique
    dank je wel alvast

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      24 november 2016 at 10:55 (7 jaar ago)

      Als je met een andere naald of draad breit, is het best dat je een proeflapje breit en dan berekent of er iets anders moet. hier kan je daar meer over lezen:
      http://twoowlettes.be/2016/10/07/femmadammen-breien-een-bernadette/
      dus je gaat dan waarschijnlijk minder steken moeten opzetten, en ook iets minder moeten meerderen en minderen, maar als de stekenverhouding niet zo heel verschillend is, zal dat misschien wel heel beperkt blijven hoor. Als je er niet uitgeraakt, mag je me laten weten hoe je proeflapje uitgedraaid is (dus hoeveel steken en rijen je hebt op 10 cm).

      je kan een foto zetten op mijn facebookpagina: https://www.facebook.com/TwoOwlettes/

      veel succes!

      Beantwoorden
  12. Alja
    31 januari 2017 at 18:07 (7 jaar ago)

    Hallo,
    Even een vraagje, ik heb met meerderen 101 steek op de naald. (Heb dunnere wol) Hoe kan ik nu de steken verhouding uitrekenen als het om het minderen gaat?
    Verder ben ik, als beginner, erg blij met deze uitleg. Vele malen duidelijker als op een andere site!

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      2 februari 2017 at 09:26 (7 jaar ago)

      Ik heb hier uitgelegd hoe je je stekenverhouding kan uitrekenen: http://twoowlettes.be/2016/10/07/femmadammen-breien-een-bernadette/. het is eigenlijk de regel van 3. dus mijn patroon is: 64 steken en dan 4 minderen (2 aan elke kant, niet op dezelfde priem he.) voor de armsgaten. dat is 64/16=4. jij hebt 101 steken: delen door 16 = 6.3, dus als je aan elke kant 3 steken mindert is het ok.
      veel succes!

      Beantwoorden
  13. Sofie
    20 maart 2017 at 14:08 (7 jaar ago)

    Hallo,
    Een vraagje ben echt een beginner!
    Ik zit nu aan het stukje waar ik Brei 35 cm (of langer voor een langere gilet) en begin dan te minderen voor de armsgaten: brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde, doe het omgekeerde aan de linkerzijde: brei 2 steken samen, brei 1 steek rechts, en dit op 2 rijen langs de goede kant. 60 steken. Dit moet doen. Maar mijn vraag is moet je dit dus 1 x doen op de rij waar je nu rechts moet breien en dan volgende rij averrechts en dan terug op het rechtse gedeelte herhalen. Of is dit op het averrechtse gedeelte ook?
    Mvg
    Sofie

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      20 maart 2017 at 14:43 (7 jaar ago)

      nee, het is zoals je het zelf eerst zegt: bij het rugpand is het op de rechtse rij minderen, dan een rij averechts waar je niets speciaal doet, en dan weer op de rechtse rij minderen. je intuรฏtie zat goed ๐Ÿ™‚
      bij de voorpanden is het anders! dan is het voor de armsgaten wel op dezelfde manier, maar voor de v-hals is het telkens met twee rijen tussen waar je niets doet. dus daar is het dan afwisselend op de rechtse en averechtse rij minderen.
      veel succes!

      Beantwoorden
  14. Leen
    15 mei 2017 at 22:50 (7 jaar ago)

    Hallo
    Super, dit patroon! Ik ben pas sinds vorige week (terug) aan het breien geslaan en ik had nog nooit iets spannender gemaakt dan een sjaal.
    Dit is gewoon haalbaar voor een dummie als ik! Hรฉรฉl fijn!
    Ik maak een Bernadette voor mijn dochter en het lukt echt prima! Het geeft absoluut voldoening!
    Dank je wel om dit patroon online te zetten! Echt fantastisch!
    Ik ben een absolute fan!
    Veel groetjes een een hele grote dankjewel!
    Leen

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      16 mei 2017 at 09:38 (7 jaar ago)

      super zeg, wat fijn dat ik iemand blij kan maken!

      Beantwoorden
  15. Marion
    7 juli 2017 at 08:00 (7 jaar ago)

    Is het zo dat er geen rand meer langs de voorpanden gebreid wordt? Dus alleen in elkaar zetten en geen boordje erlangs?

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      7 juli 2017 at 08:33 (7 jaar ago)

      ik brei er geen boordje omheen, nee. als je dat wil kan je dat wel doen natuurlijk!

      Beantwoorden
      • Marion
        9 juli 2017 at 20:02 (7 jaar ago)

        Ik vind het leuk om het te doen zoals jouw patroon is, dus dan laat ik het ook zo!

        Beantwoorden
        • johannaowlette
          10 juli 2017 at 08:43 (7 jaar ago)

          veel plezier ermee!

          Beantwoorden
  16. shirley
    7 juli 2017 at 10:02 (7 jaar ago)

    Super bedankt voor je patroon, welke wol vind je het meest gelijkwaardig aan de originele Bernadette vest?

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      7 juli 2017 at 10:41 (7 jaar ago)

      de echte bernadette is gemaakt met 4 of 5 draden heel fijne mohair, witte, die de maakster zelf kleurt na het breien. dus 4 of 5 draden heel fijne mohair zoals de Adriafil kid mohair die ik als extra draad gebruikte, gaat het origineel het dichtste benaderen.. (ik weet wel niet of dit op dit moment verkrijgbaar is – online wellicht wel). het wordt zo wel een veel duurdere trui ๐Ÿ˜‰ vandaar dat ik de grote bollen Mountain van Veritas een fijne budget-oplossing vind. dat is ook echte mohair maar wel wat dikker. 1 bol mountain is normaal gezien genoeg (2 als je 2 draden samenbreit): dat is dacht ik 15โ‚ฌ per bol. van de adriafil kid mohair zal je dan zeker 16-20 bollen nodig hebben, aan ongeveer 7 euro per bol… je kan dat doen natuurlijk ๐Ÿ™‚ zelf vind ik dat te duur.

      Beantwoorden
  17. sonja stiers
    8 september 2017 at 15:21 (7 jaar ago)

    wat is de verhouding van steken met breinaald 9,aub voor een lapje van 10 x 10

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      8 september 2017 at 18:21 (7 jaar ago)

      Dat kan ik niet zeggen, dat hangt af van je wol en van jouw manier van breien. Je kan op de wikkel rond je bol kijken, of zelf een proeflapje breien. Veel succes!

      Beantwoorden
  18. Vicky Depaepe
    22 mei 2018 at 13:18 (6 jaar ago)

    heb een vraagje :
    bij de mouwen staat er Brei 45 cm (of zoveel als jij wil) en begin dan aan de mouwkoppen. Brei 1 steek rechts, brei 2 steken samen aan de rechterzijde. Doe het omgekeerde aan de linkerzijde: brei 2 steken samen, brei 1 steek rechts. Doe dit in totaal dit 5 x om de 2 rijen. 22 steken.

    Is de rechterzijde de rechtste kant en de linkerzijde de averechste kant of moet je dit doen op 1 naald en minderen in het begin van je naald en op het einde van je naald ?

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      24 mei 2018 at 21:00 (6 jaar ago)

      Ja, op 1 rij, dus in begin en aan het einde van je naald. Veel succes nog!

      Beantwoorden
  19. An Jespers
    29 april 2020 at 22:01 (4 jaar ago)

    Ik ben aan de voorpand bezig, ik heb 35 cm hoogte.
    Ik brei 1 st rechts, dan 2 steken samen dit voor en achteraan de naald.
    Doe ik iets speciaals op de averechtse kant?
    Op 2 rijen langs de goede kant begrijp ik niet en tegelijk om de 2 rijen 2 steken samen aan de andere zijde???
    Hoeveel rijen moet ik dan in totaal nog breien vanaf mijn 35 cm?

    Beantwoorden
  20. Floor
    2 oktober 2020 at 22:51 (3 jaar ago)

    Hoihoi, bedankt voor het patroon. Wat ik wat vreemd vind is dat je bij de mouwen naar boven moet minderen. Mijn bovenarm is nooit zo smal als 22 steken. Zou je juist niet moeten meerderen?

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      4 oktober 2020 at 20:15 (3 jaar ago)

      Maar je moet het niet enkel met dat geminderde stuk in de mouw inzetten he. Je moet de mouw dubbelvouwen en vanaf de oksel (vanaf je allereerste mindering) inzetten. Kijk eens goed naar een tshirt of trui uit je kast ๐Ÿ™‚

      Beantwoorden
  21. Sofie
    22 maart 2017 at 15:26 (7 jaar ago)

    nog een vraagje ๐Ÿ˜‰ ik heb mijn voorpand af dus ben nu rechts 10 steken aan het afzetten en links heb ik er ook 10 gedaan. Dus 10 af dan 40 steken gewoon weer breien en dan weer 10 steken af. Maar dan zit ik op einde met 1 steek over. Moet ik de wol dan afknippen? of hoe moet je dan verder op de averrechtse kant?
    Mvg
    Sofie

    Beantwoorden
  22. johannaowlette
    22 maart 2017 at 20:03 (7 jaar ago)

    Die laatste steek zet je af door de draad af te knippen en het losse eindje door die steek te halen ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  23. Sofie
    22 maart 2017 at 20:35 (7 jaar ago)

    Dus moet je terug met nieuwe draad opzetten terug 10 steken afzetten en 20 breien en 10 afzetten terug draad afknippen en terug draad opzetten! Toch zoals ik het dacht dan!
    Amaai kheb nog maar 1 stuk gedaan! Er zullen wel nog vragen komen!
    Alvast bedankt hoor
    Sofie

    Beantwoorden
  24. johannaowlette
    22 maart 2017 at 20:44 (7 jaar ago)

    Ja inderdaad!

    Beantwoorden
  25. Sofie
    24 maart 2017 at 11:24 (7 jaar ago)

    Hallo,
    Hier ben ik alweer! Maar vraag het liever dan dat ik het terug opnieuw moet doen. Zit dus nu aan 1ste voorpand. Nu moet ik op de rechte lijn 1 steek en dan 2 steken samen breien. Dit zowel in begin als einde rij? En dit twee keer op de rechte kant dus dat zijn dan 4 steken die weg zijn.
    Maar dan moet ik om de twee rijen 2 steken samen breien is dit dan telkens op de averrechts kant (4 keer dan?)
    Mvg
    Sofie

    Beantwoorden
  26. johannaowlette
    24 maart 2017 at 13:00 (7 jaar ago)

    ja, de eerste keer op de zelfde rij, beide kanten. dan voor de armsgaten is het exact zoals op het rugpand. maar voor de V-hals laat je dan twee rijen tussen. dan ga je pas weer minderen op de rij nadat je de 2e keer voor de armsgaten hebt geminderd, dus op de averechtse rij. en dan weer telkens 2 rijen tussenlaten. ik probeer het visueel te maken voor je, ik hoop dat je niet extra in de war raakt ๐Ÿ™‚

    0 is een gewone steek, X is samenbreien (minderen)

    v-hals..armsgat
    0x000….00000 2e averechtse rij
    00000….000×0 2e rechtse rij
    00000….00000 1e averechtse rij
    0x000….000×0 1e rechtse rij waarop je mindert

    Beantwoorden
  27. Sofie
    24 maart 2017 at 17:59 (7 jaar ago)

    sorry hoor maar het lukt mij nog niet echt om het te ontcijferen ๐Ÿ™
    dus dit snap ik denk ik:
    na 35 cm
    rechtse kant: 1steek 2steken samen……….. 2 steken samen en 1 steek
    Averechts kant ???? Of moet ik dit gewoon breien?
    Dan terug rechtse kant : 1 steek 2 steken ……… 2 steken en 1 steek
    Maar waar brei je dan het stukje dat je zegt twee rijen 2 steken samen aan de andere zijde en minder zo 10 steken Sorry hoor

    Beantwoorden
  28. johannaowlette
    25 maart 2017 at 01:11 (7 jaar ago)

    Voor de v-hals moet je 5 keer minderen, dus 5 keer 2 steken samenbreien. Maar ipv dit steeds op de rechtse rij te doen zoals bij de armsgaten, doe je dat telkens om de twee rijen ipv om de andere rij. Dit omdat je niet zo’n schuine hoek wil maken, maar een zachte helling.

    Beantwoorden
  29. Sofie
    29 maart 2017 at 15:19 (7 jaar ago)

    Hallo,
    Hier ben ik weer ๐Ÿ˜‰ maar ondertussen al veel verder!
    Ik ben op het einde van de mouw gekomen! Dus begin nu aan de averrechtse kant…
    Nu kant ik 7 steken af op de averechtse kant doe ik er dan nog 7 op de zelfde kant af op het einde of op de rechtse kant dan?
    Groetjes Sofie

    Beantwoorden
  30. johannaowlette
    30 maart 2017 at 10:28 (7 jaar ago)

    het gaat goed vooruit precies! goed bezig ๐Ÿ™‚ dat mag op dezelfde kant, dus je gaat weer je draad moeten afknippen en dan de laatste steken met een ‘nieuwe’ draad moeten beginnen ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  31. Sofie
    4 april 2017 at 16:56 (7 jaar ago)

    hmm ik ben klaar ๐Ÿ™‚ maar als ik het zo op elkaar leg denk ik dat het voor een reusje zal zijn. Vind het gelijk nogal groot uitvallen ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  32. johannaowlette
    6 april 2017 at 12:27 (7 jaar ago)

    oei! ja, als je losser breit wordt de trui ook groter… ik heb een 42 en voor mij zit de trui goed zoals ik brei. als je fijner bent, kan je gerust je stekenverhouding wat herberekenen, zoals ik uitleg in de post ‘Femmadammen breien een bernadette’.
    toch fijn dat het gelukt is! misschien eens wassen, afhankelijk van je garen zal het dan misschien wat krimpen?

    Beantwoorden
  33. annick Weyn
    9 maart 2020 at 12:34 (4 jaar ago)

    Kan ik dit patroon breien met wol fropskid- silk met twee draden en naald 8. Of moet ik dan aanpassingen doen van het aantal steken of andere breinaalden gebruiken.
    alvast dank voor jullie antwoord.
    Annick

    Beantwoorden

4Pingbacks & Trackbacks on Johanna’s eigen patroon voor de bernadette-vest

  1. […] Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest […]

  2. […] Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest […]

  3. […] Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest […]

  4. […] Johanna's eigen patroon voor de bernadette-vest […]

Leave a Reply

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paste your AdWords Remarketing code here