Wekelijkse inspiratie – Snel, gezond & lekker

Ik heb al verschillende van mijn doordeweekse favoriete gerechtjes gedeeld, nu is het tijd voor een paar nieuwe receptjes. Dochterlief heeft deze allemaal goedgekeurd en ze zijn weer simpel en snel, wat meegenomen is. En ik zorgt ook altijd voor voldoende groenten, dus gezond zijn ze zeker 🙂 Ik vermeld niet zoveel precieze hoeveelheden, wij zijn met drie, pas dat vooral aan aan hoeveel disgenoten je hebt.

Kip met mango, courgette, en woknoedels

  • Stukjes kip
  • Een mango, in blokjes (ik las onlangs de tip van dit in diepvries te kopen – dat maakt het nog een pak makkelijker)
  • Een courgette, in blokjes
  • Een ui & teentje look, fijngesneden
  • Kant & klare woknoedels
  • Voor de saus: 200 ml heet water met een eetlepel van elk: honing, fijngesneden gember, sesamolie, maïzena, en een kippenbouillonblokje & chilipepertje

Wok de kip, waar je na een paar minuutjes de blokjes courgette aan toevoegt. Even wokken tot de kip gaar is. Meng ondertussen de ingrediënten voor de saus met 200 ml heet water in een maatbekertje (let erop dat het bouillonblokje goed oplost). Voeg de mango, look en ui aan de pan toe, roer even, daarna de woknoedels en giet er de saus over. Even laten koken terwijl je de noedels losroert, en klaar!

kip-met-mango Wekelijkse inspiratie - Snel, gezond & lekker

Ok, dit zijn duidelijk geen woknoedels!

Vispannetje

Dat kan geweldig ingewikkeld maar het kan ook simpel en snel 🙂

  • Een mootje vis per persoon, wij gaan nogal makkelijk voor zalm maar kabeljauw of een tongrolletje kan ook zeker.
  • 100 gram gepelde Noordzee-garnaaltjes
  • Worteltjes
  • Een ui, teentje look en beetje selder
  • Brikje room (naar keuze: van soja tot light, mij gelijk)
  • Een heel klein glaasje Noilly Prat of witte wijn

Hak in de keukenrobot de wortels, sjalot, look en een klein beetje selder fijn. stoof ze aan in wat boter, kruid goed met zout en peper en blus met de Noilly Prat (of witte wijn als je een fles hebt openstaan – Noilly Prat is een droge vermout dus de geopende fles is langer houdbaar). Laat even doorkoken, zo vervliegt de alcohol. Voeg een brikje room toe. Laat nog even koken en giet het dan in een ovenschoteltje over de vis en garnaaltjes, en schuif het in de oven voor een half uurtje op 200 graden. Als je wil kan je er vooraf wat gemalen kaas over strooien. Dien bijvoorbeeld op met puree of met rösti.

vispannetje-in-de-maak Wekelijkse inspiratie - Snel, gezond & lekker

vispannetje-op-tafel Wekelijkse inspiratie - Snel, gezond & lekker

Kip zoetzuur

  • Stukjes kip
  • Een ui & teentje look
  • Paprika in blokjes
  • Erwtjes
  • Een blikje ananas op sap, in stukjes
  • Voor de saus: het sap van het blikje ananas, en een eetlepel van elk: ketchup, rijstazijn, sojasaus, sushigember, mirin, maïzena.

Wok de stukjes kip en voeg de paprika, ui en look toe. Meng de ingrediënten voor de saus in een maatbekertje, en giet dit in de pan, gevolgd door de stukjes ananas en de erwtjes. Nog even doorkoken en dan is het klaar. Lekker met rijst 🙂

Ik ben totaal geen food-fotograaf of -stylist, dat is wel duidelijk 🙂 Hebben jullie nog tips voor snelle en gezonde gerechtjes?

Delen:

Leave a Reply

*

Paste your AdWords Remarketing code here