#boostyourpositivity – de aftrap: Ochtendspits

We doen mee aan de tweede editie van #boostyourpositivity! Ik vond de vorige editie heel leuk: ik deed nog niet mee (Two Owlettes bestond nog niet!) maar het was inspirerend om nieuwe blogs te ontdekken. En het is eigenlijk exact zoals het klinkt: een beetje meer vrolijkheid in ons actieve leven.

De eerste twee weken is de ochtendspits het onderwerp. Ik ben eigenlijk wel een ochtendmens (en ja, ik weet dat een owlette een nachtuil is – you can’t have it all). Ik ga met veel plezier vroeg slapen en kan in de voormiddag goed presteren. Ik geniet ervan om mijn peutertje haar ochtendflesje te geven en ondertussen kusjes op haar hoofdje te zetten. Ik ontbijt elke dag: magere melk en granini-met-pulp, en dan nog een boterhammetje.

image14-1024x1024 #boostyourpositivity - de aftrap: Ochtendspits

Onze vaste ochtendroutine is de laatste maand echter wat wankel. Dochterlief gaat naar school en ze is zo moe dat ze eigenlijk langer zou willen slapen. Maar de school begint natuurlijk op een vast uur, ze moet wel opstaan… Dus momenteel zien wij ’s ochtends regelmatig traantjes en oh, wat doet dat pijn! Nu al moeten, nu al mee in de rat race. Je hoort het: een positiviteitsboost is dus welkom…

Ik ben niet iemand die bij de pakken blijft neerzitten. Ik denk dus na over hoe ik deze overgangsfase (ja, het is een fase! Het gaat over, ik weet het!) vlotter kan laten lopen. Tot nu toe heb ik wel al wat ideeën, ik hoop dat ze effect hebben… Dochterlief langer laten slapen, ja, dat werkt in elk geval. Maar hoe moet het dan met de werkuren van manlief en mezelf?  We zijn ook van plan om eens te testen of langzamer wakker worden zou helpen. Dus eigenlijk wel vroeger wakker maken maar haar dan echt op haar eigen ritme te laten ontwaken. Mij boezemt dit plan wat angst in: vroeger wakker maken lijkt me zo contra-intuïtief. Het is wel het proberen waard. De grootouders eens inschakelen om haar op te halen van school: ik heb afgesproken met mijn ouders om dit 1 keer per week te doen. Dat zal toch al een beetje helpen hoop ik. Vroeger in bed: daar zitten we al aan de benedengrens denk ik: 18u45. Nog eerder is moeilijk haalbaar. Een dutje op vrije dagen: dat lukt niet als de peuter in kwestie FOMO heeft. In plaats daarvan doen we een wandeling met de buggy of kijken we wat TV… Dat laatste is eigenlijk tegen mijn principes maar zo kan ze wel wat luieren in de zetel. Nog iemand een gouden tip?

En zo zullen we wel snel tot een rustiger ochtenritueel komen denk ik. Hoop ik!

Delen:

4 Comments on #boostyourpositivity – de aftrap: Ochtendspits

  1. liese
    30 september 2015 at 20:53 (2 jaar ago)

    het eerste jaar probeerde ik ’s middags mijn ouders in te schakelen om mijn oudste van school te halen na de middag voor een middagdutje…dat lukte redelijk goed doordat ze maar parttime werken…maar ik besef dat dat echt een luxe was!

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      1 oktober 2015 at 09:14 (2 jaar ago)

      wel, hier zal het 1 of max 2 keer per week zo lukken.

      Beantwoorden
  2. Inge
    1 oktober 2015 at 21:23 (2 jaar ago)

    Moeilijk!!!! Ik zou het ook niet weten, wij hebben het probleem ook nooit gehad. WIj HOOPTEN altijd dat onze dochter wat meer moe zou zijn eens ze naar school ging maar nee hoor: pas om 20u naar bed en iets na 6 terug wakker… Dat is nooit veranderd bij haar.

    Beantwoorden
    • johannaowlette
      2 oktober 2015 at 11:43 (2 jaar ago)

      amai, dat is inderdaad een kort slapertje, toch voor die leeftijd he. fingers crossed maar hier gaat het er al drie dagen weer veel beter en vrolijker aan toe ’s ochtends. Misschien was het toch ergens een sprongetje of de resten van de verkoudheid van vorige week… Ik was het ook helemaal niet gewend, dochterlief is uitermate zelden boos.

      Beantwoorden

Leave a Reply

*

Paste your AdWords Remarketing code here